Maskaradak Xiberoako inauteri tradizionalak dira. Maskaradetan, gizartea aurkeztürik da bitan banatürik. Alde batetik gorriak, gizarte ona, garbia eta zentzüzkoa. Horien artean 5 aitzindariak edireiten dütügü, jauna eta anderea, laboraria eta laborarisa baita marexalak. Horien eretzean, beltzak, zikinak, itsusiak eta morala gabekoak dütügü. Horien artean, buhameak badütügü, Xiberoan aspaldidanik integratü direnak, nahiz eta lüzaz gizarteak iritzi negatibo haietaz üken. Horrez gain, leheneko ofizioetan lanean ari ziren pertsonaiak badira, xorrotxak ezpatak xorroxten zütüenak, kerestuak zamaiak kerestatzen zütüenak edo kauterak bertz xilodünak betatxatzen zütüenak. Maskaraden helbürüa, gizartea itxüratzeaz gain, azken horren kritikatzea da, satirikoa izatez.
“Ku-ku, ku-ku”, nork ez du ezagutzen kantu ozen hori? Dudarik gabe, hegaztien munduan doinurik ezagunena da, eta ospe hori hizkuntza ezberdinetan txori hau izendatzerakoan islatzen da: kuku euskaraz, cuco gazteleraz, coucou frantsesez, cuckoo ingelesez…
Egutegi ofizialak udaberriaren hasiera martxoaren 20an finkatzen badu ere, baserritarrentzat kukuaren (Cuculus canorus) kantuak iragartzen du urtaro honen etorrera.
Kultura guztiek lotura estua izan dute beren ingurune naturaleko zuhaitz, zuhaixka edo landareekin, beren ohituren ikurtzat dituztelako, sukaldaritzan edo medikuntza prozesuetan erabiltzen dituztelako edo sorkuntza artistikorako edo eskulangintzako apaingarrietarako inspirazio iturri eta eredu direlako. Elementu natural horietako bat da ereinotza edo erramua. Udaberri hasieran loraldi betean egoten da, Erramu Igandez bedeinkatu eta erakusteko prest. Gertaera edo ospakizun erlijioso horrek Jesu Kristo astotxo baten gainean Jerusalemen sartu zeneko Bibliako hotsandiko pasartea sinbolizatzen du, harrera egin baitzion Mediterraneo inguruko jendetzak olibondo adar eta palmondo adarrak astinduz. Atlantiko aldean, ordea, ereinotza da ezaguna, ustezko propietateengatik, tximisten kontrako babesagatik eta elikagaientzako ongailu aromatiko gisa, eta belaunaldiz belaunaldi iraun du gure kultura tradizionalaren memoria kolektiboan. Isipu modura erabili izan dute apaiz katolikoek (ur eta gatz bedeinkatuarekin batera) pertsonak, animaliak, soroak edo itsasoko ur haserreak, etxaldeak nahiz komunitateak bedeinkatzeko.
Erramu sorta txiki bedeinkatu eta babes pertsonalerako kutun gisa, oheburuetan izaten ziren gurutzeetan jartzen zuten, edo logeletako ur bedeinkatuaren ontziari lotzen zitzaion, eta, batzuetan, haren hosto iraunkorraren zati txiki bat gordetzen zen kutunak egiteko edo otoitz liburuko orrien artean tartekatzeko. Halaber, etxea edo mendiko txabolak, itsasontziak eta haietan dabiltzanak babesten ditu, eta sorta txiki bat jartzen da ate edo ateburuan, balkoian, ukuiluetako sarbidean edo itsasontzietako aginte-zubiaren gainean. Erramu Igandeko bedeinkapenaz geroztik (kasu batzuetan, Maiatzeko Gurutzean egiten da), landetan jartzen dira ereinotzez apaindutako hurritzezko gurutzeen kargak (txola edo galtzu deituak), landare-babesgarri zaharrak ordezkatuz; hain zuzen ere, San Joan gaueko sutan erretzen dira babesgarri zaharrak.
Kontuan hartu beharra dago udaberriko garai horretan ontziak itsasora ateratzen direla, soroak ereinda daudela eta ohikoak izaten direla nekazaritzako izurriak, abereen gaitzak eta ezusteko eguraldi fenomenoak (izozteak, kazkabarra edo txingorra, lehorteak edo bat-bateko ekaitz suntsitzaileak). Eta gauza jakina da gertaera horiek gabezia, gosetea, izurritea, heriotza eta hondamena ekarri ohi zituztela garai batean. Bestalde, erabilera ugari eta askotarikoak ematen zitzaizkion ereinotzari sendagintza tradizionalean. Eta elementu sinboliko edo ohiturazkoa da sagardo edo txakolin upelak dastatzeko sasoia hasteko ekitaldietan: erramu sorta bat jartzen da establezimenduan edo etxean, eta zenbait adar edari horiek ekoizteko eta kontsumitzeko tokiaren inguruetan. Azkenik, aipatzekoa da eraikin edo egitura bat amaitutakoan, langileek ereinotz sorta bat jartzen dutela goreneko puntuan, lana amaitu izanaren seinale eta elementu babesgarri modura.
Zalantzarik gabe, interpretazio sinboliko eta interesatua egiten zuten talde tradizionalek beren testuinguru naturaleko animalia, landare eta mineralez. Hain zuzen ere, eguneroko bizitzaren edo komunitate bizitzaren arabera sorturiko premiei egokituriko esanahi mitiko edo errituala egozten zieten, eta ohiturak egiaztatutako eta ahoz edo idatziz transmititutako herri-jakintzaren mailara igotzen zituzten. Eta kultura guztietan ezaugarri konstantea da landare elementuak –hala nola erramua– ezbeharrei, balizko arriskuei eta sortutako beldurrei kontrajartzea.
Josu Larrinaga Zugadi – Soziologoa
COVIDaren pandemia igaro berriak gogorarazi digu zein garrantzitsua den etxearen eta norberaren higienea ondo zaintzea, gaixotasun kutsakorrak zabaldu ez daitezen eta guztion osasuna zaindu dezagun.
“Higiene” hitza Hygíea izenetik dator. Hygíea osasunaren jainkosa zen antzinako greziarrentzat, eta, haien mitologiaren arabera, Asklepio medikuntzaren jainkoaren eta Epione sendakuntzaren jainkosaren alaba zen. Kristo aurreko 7. menderako, greziarrentzat lotuta zeuden pertsonen osasuna eta garbitasuna.