Ekaina amaiera eta uztaila hasiera bitartean euskal mendietan orban zuriak agertzen dira, gaztainondoa loratzen denean, zuriz janzten delako. Gaztainondoak gure kulturan izan duen garrantzia dela eta, sasoi esanguratsua da hau. Galdetu besterik ez dago erlauntzetan lan egiten duten pertsonei. Horren adibide da Ignazio Abellak Galizia aldean jasotako hurrengo testigantza: gaztainondoa loratzen denean, ardiei aharia botatzen zaie. Udarako bero saparen aurreko azken loraldia da, jardun anitzetarako epemuga zehazten duena.
Gaur egun, akademiatik at, oso zabalduta dago eta automatikoki egiten da kulturaren eta espresio folkloriko ezberdinen arteko lotura (hala nola, musika, dantza, jantziak, gastronomia, eta abar). Euskal kultura, besteak beste, espresio horiekin uztartzeko joera dago. Zerrendatutako horiek, noski, gure kulturaren parte dira, baina, akaso, orain arte aipatutakoa ez al da kultura? Nahiko onartuta dago gure kulturaren zati handi batek landa-gunean duela jatorria, baina, nekazaritzako lanak ez ditugu erabat kultura gisa asimilatzen. Gaur egun nekazaritzatik eratorritako jarduera kultural hauek iraganean zuten funtzio soziala galdu badute ere, oraindik pisu handia dute gure identitatean eta memorian. Orduan, zergatik ez ditugu nekazaritzako jardunak kultura gisa ulertzen?
Gaztainondoaren inguruko uste, jakintza eta ohiturak, nekazaritza praktika bat izateaz haratago, kultura baten adierazgarri dira, eta gizaldiz-gizaldi transmitituak izan dira. Hori, azken finean, arbola horrek iraganean izandako garrantziaren ondorio da, onura asko eskaintzen baitzizkion jendarteari (jakia da nabarmenena, baina baita zura, egurra, eztia, hostoa, orbela ere). Horrek oinarrizko arbola izatea zekarren. Horrez gainera, jarduera horien bueltan hainbat zeregin, lan, uste eta ohitura sortu ziren. Gaztainondoaren kultura, hortaz, prozesu bat da, arbolatik gaztainak erretzeko danbolinerainoko bidea egiten duena. Ibilbide horretan gaztainari ematen zaio nagusitasuna, baina ezin da ahaztu garrantzitsuena arbola bera dela, hots, gaztainondoa. Azken mendeetan, gainera, kultura horrek gizartearekin elkarreraginez, jakintza zabala eragin du, lan, sinesmen, usadio, ohitura, elezahar, ipuin eta paisaia ezberdinek osatuta, eta horiek ere gaztainondoaren kulturaren parte dira.
Amaitzeko, gaztainondoari lotutako ahozko tradizioaren hainbat adibide aurkeztuko dira, jakintza horren erakusgarri.
Gaztainondoaren kultura Iberiar Penintsulako beste hainbat lekutan ere garrantzitsua izan denez, gaztelaniaz ere badira halako esaera zaharrak:
Aintzane Cortajarena – Antropologoa